makeupbyjb.blogg.se

Back to basics - Exfoliering/Peeling

Kategori: Back to basics

Tänkte slänga in ett snabbt inlägg om exfoliering innan jag går och lägger mig.
Den största anledningen till varför man exfoliera huden är för att få bort döda hudceller och för att få mer len hy. Exfolierar man regelbundet ca en gång i veckan så ökar man blodcirkulationen och minskar risken för celluliter. Hur jag skrubbar min kropp är lite olika, ibland använder jag en skrubbvante och torrscrubbar huden innan jag tex ska sola eller andänva BUS (brun utan sol) för att på så sätt få en jämn brun ton på hela kroppen. Är man på en sandstrand och har glömt att exfoliera kroppen innan så kan man torrskrubba huden med sanden.  Ett annat sätt jag exfolierar på är när jag använder min Mango body scrub från the body shop när jag duschar. Den luktar så sjukt gott och den gör min hud silkeslen. 
När man skrubbar kroppen ska man försöka på att börja från fötterna/händerna och sedan arbeta sig in mot kroppen (mot hjärtat).
När det kommer till att exfoliera ansiktet måste man använda sig av vänligare produkter som är anpassade till den känsliga huden på ansiktet. Man ska undvika att peela ansiktet allt för ofta så att man inte torkar ut hyn. Det finns även skrubbar som är anpassade för att användas på läpparna för att få bort att torr, död hy och på så sätt få bästa resultat när man avnänder ex läppstift. Annars går det alltid att skrubba läpparna med en ren, blöt tandborste.
 
Produkter
Skrubbvante - Finns överallt
The Body Shop - Mango body scrub
Lush - Lip scrub bubblegum
Sephora - Silicon exfolierande ansikts pad
The Body Shop - Tea tree blackhead exfoliating wash

Kommentarer


Kommentera inlägget här: