makeupbyjb.blogg.se

Back to basics - Vaxa/raka/epilera

Kategori: Back to basics

Vaxa, raka eller epilera, kanske även bleka bort håren på kroppen? Finns många olika produkter där ute för att ta i bukt med den oönskade behåringen på våra kroppar. För den hårdhudade finns vaxning och epilering. Epilering anser jag vara mer smärtsamt än vaxning på det sättet att det tar längre tid och inte drar bort lika mycket hår som vaxning gör. 
Då det kommer till vaxning finns det flytande vax på burk som man antingen värmer i kastrull eller i mikron. När man använder vax ska man vara noggrann med att kolla instruktions manualen som följer med förpackningen för att undvika att värma vaxet allt för mycket och därmed bränna sig. Det finns även färdiga vaxremsor som jag föredrar. Man behöver bara värma remsorna mellan handflatorna genom att gnugga dem mot varandra och sedan applicera dem på benen eller var du nu ska vaxa och sedan rycka bort snabbt medhårs. Jag har ett litet tips när det kommer just till att värma resmorna. De brukar inte alltid bli varma när jag värmer dem i händerna så jag brukar alltid föna de en liten stund innan jag använder dem. En viktig sak där är att inte föna de för länge heller för då bränner man sig.
Rakning är det smärtfria sättet att avlägsna hår (om man nu inte råka skära sig dvs). Vad man ska vara noggrann när det kommer till rakning är att använda en rakhyvel med många blad. Man ska inte använde en rakhyvel hur länge som helst, när man känner att rakhyveln börjar bli slö så ska man byta blad. Man ska inte heller dela sin rakhyvel med någon annan pga hygienrisken, samma sak gäller för män, man rakar sig inte med samma rakhyvel i ansiktet som man rakar sig med på resten av kroppen. 
När man ska raka sig ska man även använda rakgel eller raklödder för att få en närmare rakning samt minska slitningen på huden. 
När jag rakar mig använder jag rakhyveln Gillette venus breeze som har tre blad samt inbygda gel-bars, pga den har har gel-bars så behöve man i princip ingen rakgel.
När man ska raka sig så ska man se till att ha tagit en varm dusch eftersom att det varma vattnet och ångorna kommer att öppna upp hårsäckarna och porena. Att torr-raka sig är inget jag rekomenderar.
Jag skulle inte heller rekomendera att bleka bort håret som vissa gör, pga det sliter och torkar ut huden och inte heller särskilt bra. 
När man har rakat bort håret eller vaxat så ska man vara noga med att smörja in huden för att den inte ska torka ut.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: